Afgelopen vrijdag 2 juli 2021, is door onze leverancier Kaseya een urgente melding gemaakt aan al haar klanten wereldwijd dat er een security incident heeft plaatsgevonden op hun remote monitoring en managementsoftware (Kaseya VSA).
Omdat wij ook gebruik maken van de software van Kaseya voor beheer, hebben wij direct na deze melding van Kaseya alle software en services van Kaseya op voorhand buiten gebruik gesteld, zoals ook geadviseerd door Kaseya en NCSC.
Op zondag 4 juli 2021 is door Kaseya een detectietool vrijgegeven om te controleren of er een mogelijke besmetting heeft plaatsgevonden op de door ons beheerde omgeving. Met deze detectietool is bij ons op dit moment geen besmetting geconstateerd. Daarnaast hebben wij vanuit onze klanten ook geen meldingen ontvangen van mogelijke besmettingen.
Wij houden de ontwikkelingen in de gaten. Op dit moment wachten wij op verdere instructies van Kaseya: de huidige instructie van Kaseya is om alle software en services buiten gebruik te laten, totdat zij een securitypatch vrijgeven. Op dit moment is door Kaseya (nog) geen planning (ETA) vrijgegeven wanneer deze beschikbaar komt.
Om voormelde veiligheidsoverweging, zullen wij de support voor uw omgeving en uw gebruikers voorlopig op een alternatieve werkwijze uitvoeren. Dit heeft mogelijk gevolgen voor onze servicelevels. Wij zullen ons inspannen om de impact op onze dienstverlening zoveel mogelijk te beperken.
Wij vragen om uw begrip voor deze bijzondere situatie.